Juridisk rådgivning

Steg 2: Juridisk rådgivning


Om du känner dig lurat eller trakasserat, kan du alltid kontakta en advokat som kommer snart att få slut på det på ett professionellt sätt.

Det är hjälpsamt att använder Google sökning för att hitta advokater för konsumenträtt och för att hitta samtlig information om trakasserande samtal.

Skriv „juridisk rådgivning“ eller „advokat“ plus namnet av din bostadsort i sökrutan för att hitta dem närmaste juridiska rådgivarna.


Dina rättigheter
I vår blogg har vi skrivit om dina rättigheter som konsument. Just nu finns det ingen lag som förbjuder telemarketing i Sverige, men regeringen har tänkt på detta under de senaste åren. Diskussionen är på gång igen men hittills finns det inga resultater. Men seriösa callcentren skulle iaktta vissa etiska regler som har sammanställts av Kontaka och SWEDMA och finns tillgängliga här.

Reklam

Om du har ändå klagomål kan du kontaktera en av de följande institutioner:

PTS: Post- och telestyrelsen är den myndighet som bevakar områdena elektronisk kommunikation och post i Sverige. Begreppet elektronisk kommunikation innefattar telekommunikationer, it och radio. (källa: www.pts.se)

Direktmarknadsnämnden: DM-nämnden (Etiska nämnden för direktmarknadsföring) är en av näringslivets egenåtgärder för god marknadsetik. Till DM-nämnden kan du som konsument eller juridisk person anmäla företag som du anser inte följt näringslivets regler för etisk direkt eller interaktiv marknadsföring (till exempel via fast eller mobil telefon, direktreklam, sökord/sökmotor, e-post eller annan personligt riktad reklam och kommunikation). (källa: www.dm-namnden.org)

knyt.se: Knyt (som i Konsumentnytt) är en oberoende, privatägd konsumentwebbplats där du kan diskutera olika produkter, företag och företeelser. Varje dag bevakar vi nyheter med konsument- och bedrägerianknytning. Vi gör också egna granskningar och hänger ut skojarna. (källa: www.knyt.se)

Vidare information finns på vår blogg:

  • Varje dag söker tusentals svenskar efter okända telefonnummer på nätet. De använder sidor som tellows.se för att upplysa vem som har ringt till dem. Omvänt betyder det att samma antal personer har ringts till av okända uppringare, som allt oftare är telefonförsäljare eller -bedragare. Problemet har ökat under åren och regeringen har sysselsatt sig med det, men vad hände egentligen?
    (läs artikeln)
  • I maj 2013 skrev regeringen i ett pressmeddelande om planer att stärka konsumentskyddet när det gäller telefonförsäljning, framför allt på finansmarknaden. Planerna är resultaten av en utredning som ledde till en departementspromemoria. I första hand handlar lagsändringar om telefonavtal för premiepensionstjänster.
    (läs artikeln)
  • Många känner till problemet: man blir ringt till av ett okänt nummer och det är ett callcenter som står bakom samtalet. Ofta ringer ett företag med olika nummer och man frågar sig hur det kan vara möjligt. En möjlighet är att generera och mellankoppla telefonnummer via Voice over IP för att dölja det faktiska telefonnumret. Dessutom ansöker många callcenter om så kallade telefonnummerblock.
    (läs artikeln)